Review: Wahoo KICKR 2017
★★★★☆

Wahoo Kickr

De pakketbezorger keek me een beetje nors aan toen ik de deur opende. Hij controleerde eerst of ik wel thuis was voordat hij dat zou gaan sjouwen met dat zware pakket. Daar was het volgende product dat ik kon testen: de Wahoo KICKR 2017.

De Wahoo KICKR is een smart trainer. Samen met de Tacx Neo en de Elite Drivo valt deze trainer met een prijs van €1299 in het duurste segment. Indoortrainers in dit segment zijn altijd direct aangedreven, dat wil zeggen: je haalt je achterwiel eruit en hangt je fiets in de trainer. Meestal hebben de duurdere trainers een zwaar vliegwiel die het gevoel op de fiets zo natuurlijk mogelijk maakt, en kunnen ze worden verbonden met allerlei programma’s zoals Zwift en TrainerRoad.

De Wahoo heeft voor 2017 enkele kleine updates gekregen ten opzichte van het 2016 model. Hij is iets stiller, de powermeter is nog preciezer geworden, fietsen voelt nog natuurlijker en er zijn twee lampjes toegevoegd die aangeven of je apparaten zijn verbonden. Qua uiterlijk is er weinig veranderd, met uitzondering van het nieuwe handvat, dat optillen schijnbaar makkelijker maakt.

Opzetten

Het opzetten van de trainer is snel en makkelijk. De pootjes uitklappen, het vliegwiel op de juiste hoogte zetten (kan ingesteld worden van 24 tot 29 inch wielmaat) en de power-kabel inpluggen. Een cassette wordt meegeleverd (11 speed 11-26 cassette) dus je hoeft dan alleen nog je fiets in de trainer te hangen. Mijn ketting sloeg een beetje over op de cassette, dus ik moest nog even de achterderailleur opnieuw afstellen, maar dat is snel geregeld.

Wahoo KICKR kan zowel met ANT+ als met Bluetooth verbonden worden aan je apparaten. De ANT+ dongel zou later worden nagestuurd, dus ik was voor het eerste ritje aangewezen op mijn smartphone. Met de app van Wahoo zelf, Wahoo Fitness, kan je de trainer kalibreren (dat is nodig voor nauwkeurige powermeting) en zelfs een workout doen.

Overigens had ik nog best veel problemen met het verbinden via bluetooth. Wat bleek na een tijdje uitproberen: om verbinding te maken met bluetooth moet gps op je smartphone ingeschakeld zijn, handig om te weten.

Kalibreren is vrij simpel, de app geeft de aanwijzing om de snelheid geleidelijk op te voeren tot 37 km/u. Zodra die snelheid is bereikt stop je direct met trappen. Ik adviseer je om voor elke rit een kalibratie te doen. Maar zeker nadat je de KICKR hebt verplaatst zou ik altijd even kalibreren

Eerste ritje

Tijd voor het eerste ritje! De Wahoo heeft 4 verschillende functies die je kunt bedienen via Wahoo Fitness: Level (power levels van 1 tot 9), Resist (power levels van 0% tot 100%), Simulator (instellen van het stijgingspercentage en de windkracht) en als laatste ERG-mode (instellen van wattage).

ERG-mode vind ik de beste functie, die je eigenlijk alleen krijgt bij de duurdere smart trainers. Je stelt bijvoorbeeld 250 watt in. Wat je ook doet; schakelen, versnellen of langzamer gaan rijden, de trainer houd je op 250 watt. Op deze manier kan je perfect op wattage blijven, er is geen ontsnapping mogelijk, tenzij je helemaal stopt met trappen natuurlijk ;-).

Voor mijn eerste ritje gebruikte ik de app van TrainerRoad. TrainerRoad heeft allerlei uitgedachte trainingsplannen, waarvan ik een paar workouts heb geprobeerd. Het programma is echt het proberen waard!

Het eerste wat opvalt is het natuurlijke gevoel van de trainer. Ik ben niet meer gewend dan een goedkope Tacx trainer, in vergelijking is dit veel natuurlijker. Als ik mijn ogen dicht doe zou ik geloven dat ik buiten rijd (met enig verschil dat ik hier niet de sloot in kan rijden).

Het geluidsniveau valt mee. De Wahoo maakt een geluid met een hoge toon. Ik vind het totaal niet irritant en de mensen in de kamer naast mij hebben niks gehoord. Woon je in een gehorig huis of flat, dan kan het nog helpen om de trainer op een mat te zetten. Doordat de trainer zo zwaar is zit er geen beweging in bij hard aanzetten, iets wat ik wel heb bij mijn goedkope Tacx trainer.

Hoewel TrainerRoad geen beeldmateriaal heeft, je ziet alleen hoeveel watt je rijdt, verveel ik me al veel minder dan op een gewone trainer. Dat komt denk ik omdat je een heel concreet doel hebt als je op power traint.

Zwift

Zwift

De ANT+ dongel is binnengekomen, dus Zwift kan worden uitgeprobeerd! Wat een ervaring is dat! Ik denk dat ik met Zwift heel goed de winter door zou kunnen komen. Haast iedereen weet ondertussen wat Zwift is, dus dat hoef ik niet te bespreken. Het enige wat ik kan zeggen is dat de KICKR uitstekend werkt in combinatie met Zwift.

Conclusie

Als je toch dit geld uitgeeft aan een trainer dan zou ik er altijd een mat, ANT+ dongel en ventilator bij kopen. Koppelen met Bluetooth kan natuurlijk ook, maar vind ik niet altijd ideaal werken. Ik merk dat een ventilator wel essentieel is als je niet compleet oververhit wilt raken.

De Wahoo KICKR heeft een natuurlijk gevoel, zit vol met mogelijkheden en is degelijk gebouwd. Ik ben er zeer tevreden over.

Of de Wahoo de prijs waard is kan je alleen zelf beoordelen. Als je in de winter eigenlijk alleen maar binnen rijdt en je hebt het geld…

Wahoo KICKR is te koop bij Rosiir.

REAGEER HIER