Review: ISM zadel PL 1.0
★★★★★

ISM staat voor ‘Innovative saddlemaker’. Ondanks dat de ISM-zadels al een aantal jaren op de markt zijn en al veel bekendheid hebben vergaard, is het nog steeds een uniek soort zadel. De ISM-zadels zijn allemaal gebaseerd op hetzelfde concept; vergeleken met een normaal zadel, stopt de punt van het zadel eerder en loopt in twee uiteinden uit. Verschillende modellen zijn aangepast aan verschillende soorten fietsers en wensen.

Ik heb mijn fietsen afgemonteerd met een Fizik Antares zadel. Hoewel de Antares moeilijk is af te stellen, ben ik volledig tevreden. Natuurlijk heb ik af en toe last van een beetje zadelpijn na een lange rit, maar dat zie ik meer als ‘normale’ pijntjes, die bij het fietsen horen.

Ik heb de ISM PL 1.0 getest, PL staat voor ‘performance long’ wat betekent dat de punt wat verder doorloopt dan andere modellen. Het 1.0 model in de PL serie is een wat harder zadel, met minder padding dus.

ism

Ik had al gelezen dat ISM-zadels mogelijk wat meer afstel werk vereisen. Geadviseerd wordt om het zadel 5mm lager te zetten dan je normale zadel, omdat de ISM-zadels hoger zijn. Ook moet het zadel aanzienlijk verder naar achter, voor mij was dat wel 6-7 cm. Ik had al gelezen dat je lichaam erg moet wennen aan een ISM-zadel en dat de eerste ritjes misschien niet echt fijn zouden zijn, dus ik was benieuwd.

De eerste rit

Gewapend met een inbussleutel, om zo nodig het zadel af te stellen, ging ik op pad voor het eerste ritje. Dat was wel even wennen! Het voelde alsof het zadel veel te breed was, ook vond ik het zadel erg hard; Visueel lijkt het alsof het zadel nogal zacht is, maar alle schijn bedriegt, want het zadel is best hard!

Eenmaal thuis zette ik mijn zadel nog 3 mm lager en 5 mm verder naar voren. Het naar voren zetten van het zadel was niet per se nodig, maar ik zou een paar dagen later een tijdrit rijden, dan vind ik het fijn om iets verder ‘voor’ de pedalen te zitten. De tijdrit was trouwens een succes, voor mijn doen reed ik een goede tijd. Ik heb het gevoel dat het zadel me daar wel wat bij heeft geholpen, hoewel ik nog steeds niet helemaal comfortabel zat, had ik wel het gevoel dat ik meer kracht kon zetten en beter ‘voor’ de pedalen kon komen.

Na ongeveer 500 km op het zadel begon ik eraan te wennen. De druk die normaal op mijn hele zitvlak wordt uitgeoefend, is nu volledig naar mijn zitbotjes verplaats. Ik ben nogal tenger, dus ik had het idee dat ik misschien niet genoeg ‘vlees’ op mijn botten had voor dit zadel, omdat mijn zitbotjes naar verloop van tijd toch pijnlijk werden. Toch viel die druk uiteindelijk nog wel mee, op dat moment zat ik net zo lekker op het ISM-zadel als op mijn Fizik Antares.

Na ongeveer 1000 km was ik pas volledig om; ISM zit nu veel beter dan mijn Fizik Antares! Ik houd ritten veel langer vol, heb eigenlijk niet of nauwelijks zadelpijn en ik heb het gevoel dat ik efficiënter mijn kracht kwijt kan. Ook vind ik het fijn dat je op verschillende delen van de punt kan gaan zitten om je positie wat aan te passen. Zelfs in de diepste positie heb ik zo minder druk op mijn zitvlak.

Conclusie

De ISM-zadels zijn redelijk prijzig, maar zeker het geld waard. De zadels zijn daarnaast ook duurzamer dan de meeste normale zadels, dus uiteindelijk is het wel een goede koop.

Als je op dit moment al lekker zit op je zadel, zou ik niets veranderen.

Als je echter niet lekker zit op je huidige zadel en je hebt al, zonder succes, geprobeerd om je zadelpositie en hoek te veranderen? Dan kan een ISM-zadel echt wat voor jou zijn. Ik adviseer je dan wel om je lichaam de tijd te geven om te wennen aan het zadel, dat kan best even duren. De medewerkers van Rosiir kunnen je dan verder helpen om het juiste zadel te kiezen.

Ik stuur mijn testzadel, met pijn in mijn hart, terug naar Rosiir. Misschien koop ik nog weleens een ISM-zadel, maar voor nu toch maar weer de Fizik Antares monteren.

REAGEER HIER